baka kaka

Bakade just en päronpaj. Blev inspirerad av underbaraklara.se, hon la upp receptet. Det luktar iaf lovande i köket. Imorgon får vi smaka och se hur den blev :)
Nu ska jag fixa mig och åka iväg till Homburg för att kolla på Jacobs band.

Bilder

bussen vi åkte runt med

Jacob och Marvin

överallt finns det hemlösa hundar...

fina landskapet!

Georgien

På söndag kom jag och Jacob hem från Georgien. Vi hadde en jätte härligt och interessant resa. Vi jobbade och gjorde utflykter men georgiska ungdomar, vissa av dom kunde prata tyska. Sen har vi lärt känna nåra från en tysk skola, som gör ett språkdiplom i tyska och som vill komma till Tyskland för att studera. Dom va väldigt interesserat och frågade mycket. Vi hadde iaf jätte kul i Georgien och om det funkar skulle jag gärna åka dit igen!

De första intrycken av Tiflis:

Man ser dessa bilar överallt i Georgien. (Jacobs drömbil)

McDonald på georgiska

Sådär ser det ut bakom fasaderna...

Festin de Pierres

I maison du monde, fransk inredningsaffär med tusentals prylar i alla olika färger och former
Theater i Saint-Jean de Vedas
Uttrycksdans
Rolig akrobatikgrupp
och en lindansare
Fin fassadmålning
 Röd bil och röd dörr

Igår var jag i Saint-Jean de Vedas, en liten by nära Montpellier. Där var det gatutheater-festival med en massa olika artister. Bra väder hade vi också så det var en riktig mysig dag!
Innan tittade vi in i Maison du Monde, härligt att bara gå runt och se på alla prylar och önska att man hade en extra super stor resväska att packa ner allt i! En snygg röd kopp köpte jag i alla fall och den används flitigt.

Film français

Underbar film! Såg den idag på bio. Det är ett kärleksdrama som utspelas i Algeriet under befrielsekriget.
Fastän jag inte förstod allt 100 procent, kunde jag ändå följa handlingen jättebra. Och så fina bilder av landskapet! Rekommenderar jag verkligen att se.

Downton Abbey Season 3

Började genast att titta på första episoden när den kom ut igår. Åh, vad jag har längtat!

Nîmes

Några bilder från min dag i Nîmes igår. Jag åkte dit med en liten grupp två timmar innan alla andra för att hinna se lite mer av staden. När vi kom fram möttes vi genast av folkdansgruppen man ser här ovan. Därefter letade vi ett matställe och hittade ett bra erbjudande i Pass ô Biou: en hel meny plus ett glas vin för 12€, inte dåligt!
På kvällen var det gatufest och tjurar blev drivna genom gatorna. Mendet var inte så spektakulärt som jag hade tänkt mig och därifrån har jag inga bra heller.
Vid elva fick vi ta sista tåget tillbaks till Montpellier och jag gick hem sen också för att  min röst fortfarande nästan är icke-existerande.

hänt i veckan

I tisdags skrev jag det efterlängtade provet och kände äntligen att jag kunde andas ut igen. Sâ efter det har jag träffat vänner och skrivit pâ en uppsats som ska lämnas in innan jag hälsar pâ vera om tvâ veckor.
Min kompis Lilli bor hos mig, hon har varit utomlands ett âr och söker nu flitigt efter ett rum i Saarbrücken. Kul att ha henne här igen.
I torsdags var jag vid universitetet hela dagen för att städa studentstyrelsens rum (är med i engelskans studentstyrelse) och för att planera inför vâr "homecoming barbeque".
Igâr var jag i Ensdorf för att klättra, vi tänkte prova nâgot nytt för att vi alltid klättrar i samma hall. Men den var en besvikelse, dâliga och fâ vägger och sâ mycket folk att man ofta fick vänta.
Ikväll ska Lilli och jag ut för att träffa kompisar och imorgon blir det teater.

Trevlig helg
/Selma

Fredag i Montpellier

Igår vandrade jag runt lite på stan, där jag tog några bilder. Sent på eftermiddagen gick jag med en grupp till ett slott som ligger precis utanför stan och hade vinprovning. Jag hade inte ätit så mycket innan, så det blev riktigt roligt, haha. Den guidade turen i slottet missade jag tyvärr med 3 andra för att spårvagnen plötsligt inte åkte mer just när vi skulle dit. Därför blev det en liten omväg med bussen istället.
Senare på kvällen var det fest hos en av Erasmuskoordinatorerna. Där kunde man klättra upp på taket och se över staden. Dumt bara att det blåste däruppe och min röst har sagt upp sig efter det.
Annars mår jag rätt bra. Idag blir det en tur till Nîmes och då ska jag försöka att skona mig lite.

Vélo

Har äntligen lyckats att hyra en cykel!!!! Vid mitt första försök förra veckan var alla cyklar utan luft så jag blev tillsagd att gå till en annan station. Men där hade de visst inga cyklar alls. Därför gick jag till centralstationen där man visst får boka tid och det skulle först vara på måndag. När jag nu gick förbi den första stationen igen såg jag att de hade fått nya cyklar!
Nu är jag äntligen helt fri från att passa någon tidtabell och måste inte gå hem klockan ett på natten om jag gärna vill stanna.

Mon université

Såhär ser det ut när man går över bron till Campus Richter, där jag läser.

Weekend de Bienvenue

Camping vid floden
Mycket öl och vin
Live-musik
Och så kanot på floden Hérault

Har just kommit hem från le Weekend de Bienvenue Erasmus. Väldigt kul och vi hade himla fint väder, perfekt för kanotåkning. Men det var väldigt intensivt också, jag fick inte särskilt mycket sömn. Trots att jag gick och la mig vid två-tre-tiden så höll musiken på fram till fem och tälten stod precis bredvid partytältet...

I morgon börjar kurserna vid universitetet, fâr se hur det kommer att bli.

barnkalas

Igår firade Tom sin födelsedag här på gården. Jag, Selma eller Vera passade honom och hans bror Jonas när dom va lite yngre. Han önskade sig att fira den här, fratt han tyckte det va så kul när Jonas firade här förra året. Och det blev väldigt lyckat. Dom fick leka i höet, rida, åka traktor och hjälpa med att fodra kalvarna. Det skulle bli succé om man gjorde ett kalas varje helg. Mycket pengar skulle det bli :D men nej det skulle jag inte orka och inte mamma och pappa heller tror jag.

Dom lekte att dom va små kalvar i en kalvbox.

Vi ska till Georgien

På torsdag ska Jacob och jag åka till Georgien. Det är ett utbyte mellan vår skola och ett georgisk protestantisk samhälle. Förra året va nåra georgiska ungdomar på besök i Homburg. Tillsamans hjälpte vi två dagisställen att fixa deras trädgårdar och hadde lite annat program också. I Gerogien ska vi också göra praktiskt arbete, men dessutom ska vi t.ex. vandra på ett berg och hälsa på hos skolan.
Vi får bara hoppas att flyget lyfter på torsdag eftersom flygbolaget Lufthansa strejkar...

svenskar i Zweibrücken

Rosengarten Zweibrücken

Egentligen borde jag sitta och plugga. Men jag har fâtt i uppdrag att skriva en artikel om Svenska Kyrkans besök i Zweibrücken, som ska publiceras i Utposten (Svenska Kyrkans tidning för svenskar i utlandet), och det är sâ klart mycket roligare.
Kyrkan i Frankfurt har en ny präst och hon âkte till Zweibrücken ihop med sin kantor för att hâlla gudtjänst inför nâgra svenskar och även interesserade tyskar.
Efter gudtjänsten ât vi en bra lunch och tittade pâ stadens rosenträdgârd, som är en av Europas största.
Ni märker, jag har läst pâ.

Kul att skriva igen, pâminner mig om gamla tider pâ UNT.

/Selma

Esthi tar körkort

Förra veckan började jag med körkortet och idag hadde jagmin andra teorilektion. Man märker redan nu att det bara blir tråkigare ju oftare man är där, men åt andra sidan blir man taggad till at börja köra! Men innan dess måsta jag ta nåra teori till, sen får man se upp för Esthi på gatorna ;)

Dag två

Idag träffade jag tjen som flyttade in igår och vi kom bra överens! Gick till centre ville tillsammans, där vi skaffade Tram- och buskort och en karta över Montpellier i turistcentralen. Sen tog vi en öl på Robin Hood, en Irish Pub.
Sen blev det även en kortis till stranden som är superfin.

Nu så har jag också bestämt mig att jag ska leta något nytt boende inför nästa månad, har redan nåt i utsikt...

Dolce & Gabbana

Nya Nya Nya!

Montpellier

Kom fram vid stationen i morse klockan halv 7 efter en obekväm natt i en pytteliten sovvagn. Det första jag gjorde var att ta en "petit déjeuner" i ett brasserie för att det inte fanns någon mat på tåget som jag ju var helt säker på!
Sen tog jag Taxi till mitt nya hem och blev välkommnad av min madame som jag hyr av. Hon är väldigt trevlig men jag sitter fortfarande här och väntar på att lägenheten ska bli ledig, det är två tjejer där som flyttar ut idag.
Bara för det missar jag en utflykt till stranden nu också, hm... Hoppas det händer något ikväll i alla fall.
Då kommer det också en tjej till som ska bo här från Berlin. Håll tummarna för att vi kommer bra överens!!!
Den andra tjejen som redan bor här och ska stanna tills september har jag redan träffat som hastigast. Hon är fransyska och har en praktikplats i Montpellier.

Dumt nog så frågade först nu om hur det var med boendebidraget som jag var så säker på att jag skulle få. Det funkar inte hos henne för att hon i så fall skulle få mindre pengar av socialstyrelsen eller något sådant.
Om det var för dyrt för mig får jag gärna leta något annat. Men om jag trivs här stannar jag. Det är ju bara fyra månader.

Det känns så jobbigt med allt jag måste organisera nu i början och så har inte heller fått någon "buddy" som jag anmält mig till.
Fast det ger väl inget att bara se alla negativa saker. Jag är ju redan bjuden till två fester den här veckan och nästa helg är "Welcome-Weekend" då vi tältar nånstans utanför Montpellier och åker kanot!