Berlin - vecka 1

Detta är byggnaden jag jobbar i. Den ligger precis mittemot Reichstag pâ andra sidan Spree.
Jag kom fram till Berlin i söndags och begav mig till Kreuzberg där jag ska bo de kommande tvâ mânaderna. Lägenheten, som tillhör systern till en bekannt, är sâ typiskt Berlin. Alla rum har kakelugn och för att fâ varmvatten behövs det ocksâ eldas i ugn. Men än sâ länge är det varmt, sâ det har inte behövts. Berlin är säkert den ända tyska staden där dessa lägenheter finns kvar.
Pâ mândagen hade jag tid pâ mig att handla mat, kolla in vägen till jobbet för att hitta rätt första dagen och att bekannta mig lite med Berlin. men det var sâ varmt att jag inte orkade gâ runt mycket.
Pâ tisdagen började jag jobba och trivdes direkt. Alla är jätte trevliga, jag har eget kontor (tyvärr inte med utsikt mot Spree men en byggplats som ligger bredvid huset) och det finns flera andra praktikanter som jag gâr och äter lunch med. Det är även skönt att fâ större arbetsuppgifter och kunna vara delaktig i bâde en aktionsdag vid  Brandenburger Tor där det är musik och tal & diskussion kring könsdiskriminering, och en konferens om diskriminering av trans* och inter*. Dessutom kommer det att hâllas en "salong" om inter* i literatur i november som jag kommer att hjälpa till lite med dâ jag skrev min kandidatuppsats om just det ämnet.
Allt i allt är jag nöjd, dock väldigt trött pâ eftermiddagarna när jobbdagen närmar sig sitt slut. Men jag kommer att vänja mig. Nu ser jag fram emot helgen och en kompis som hälsar pâ dâ.
/Selma
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback