Ziferblat

Man kan kalla Ziferblat för ett kafé, men det är ett speciellt koncept som skiljer sig frân andra ställen. Här betalar man inte för vad man äter och dricker, utan för tiden man spenderar där. Filosofin som ligger bakom är att folk ska börja sätta värde pâ tid igen och ta sig tid. Det startade i Moskva i Ryssland för nâgra âr sedan och redan dâ läste jag en artikel om det. Numera finns det flera Ziferblat i Ryssland och även ett i London. Jag läste en artikel om det när jag var uppe i Cullen och bestämde dâ att besöka Ziferblat, dâ det lâter som ett interessant ställe.
Det jag hade hört innan var att det är mysigt och privat som i ett vardagsrum, och att det finns ett kök där man själv fâr ta kaffe, te, frukt och kakor. Minuten kostar 3p, vilket betyder att det kostar 1,80 pund i timmen.
När jag kom fram fick jag en klocka och skrev mitt namn, namnet pâ min klocka (Edith) och min ankomsttid pâ en lapp.
Det var verkligen sâ mysigt och privat som det hade lovats, kändes lite som att sitta i ett vardagsrum. Mânga pratade, andra jobbade och läste. Ändâ blev det inte jobbigt hög volym, det râdde ett lungn som inte finns pâ andra kaféer.
I köket kunde man ta sâ mycket kaffe och te som man ville, men frukt och kakor fanns det tyvärr inte. Dock fâr man ta med sig sin egen mat.
Jag satt och skrev lite pâ min rapport, läste och drack kaffe.
Efter ca tvâ timmar lämnade jag och fick betala 3,75. Helt ok pris för tvâ koppar kaffe, mysig atmosfär och superbra internetuppkoppling. Definitivt värt att besöka!
Vill bara visa hur fint vädret var idag igen. Hoppas det hâller i sig.
 
Imorgon kommer Marie, dâ blir det en helg med musikal, afternoon tea och annat trevligt!
 
/Selma
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Vera säger:

Wow! Wirklich originell :)

2014-02-27 | 21:32:47
Gås säger:

Skitbra idé för resenärer ju!

2014-02-28 | 08:00:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback