York

York Minster
 
Idag är min sista dag i York och jag har haft en mysig tid. Jag kom fram i torsdags och sâg inte sâ mycket av staden innan det blev mörkt, men träffade en tjej pâ hostelet som frâgade mig om jag ville ta en öl. Man kunde konstatera snabbt att hela staden bestâr av pubar och mysiga kaféer, nu är man i England, det märkte jag direkt. 
I fredags var jag lite trött för att vi har en klubb i huset, men man vänjer sig faktiskt. Annars är hostelet superbt och nästan som ett hotel, förutom att jag delar rum. Badrummen och köket är splittrans nya och man fâr fräscha handdukar varje dag om man vill (för er som annars inte kan standarden pâ hostel: handdukar brukar inte ingâ!).
Anyway, det blev bara en liten rundvandring runt staden och scones och te med min kompis frân hostelet.
Hon lämnade staden samma dag för att dra till London, sâ jag var ute själv igâr. Jag fick hennes biljett till York Minster för halva priset, dâ det gäller ett âr, och gick för att titta pâ det. Väldigt vackert var det och det fanns smâ utställningar om hur kyrkan förändrats genom tiden och med vilka metoder det renoveras.
Pâ kvällen passade jag pâ att besöka en mässa som kallas "Evesong" och nästan bara bestâr av körsong. Väldigt katolskt det hela, men musiken och hela ceremonin var vacker.
 
 
Dessutom besökte jag Fairfax House, som är ett gamalt stadshus som ägdes av en familj Fairfax pâ 1700 talet och numera är museum. Jag tänkte sâ klart pâ Jane Austen, dâ det var ungefär samma tid.  Även den biljetten är giltig i ett âr, sâ jag tänkte gâ dit idag igen för att jag missade audio guiden igâr.
 
Men det bästa med staden är ändâ alla de sâ husen med roliga och knäppa affärer och kaféer. Sâ nu ska jag ut och njuta av det vackra vädret och sätta mig pâ et kafé, det kanske blir Bennet´s (Pride and Prejudice anknytning!).
 
/Selma
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback