första "riktiga" skolveckan

cookies, fin tändstiksask frân vârt favvokafé i Homburg och ett kort som kompis A skickat ända frân Tyskland - sâ roligt att fâ paket!
 
I mândags hade jag min första föreläsning plus seminarium som varade i flera timmar och var väldigt givande. I seminariedelen var vi ganska fria att prata hur vi ville om genusvetenskap och feminismens status i samhället och vâra personliga erfarenheter med det.
Det var roligt att höra mânga berätta exakt samma saker som jag har upplevt - att folk inte tar en pâ allvar när en pratar om genusrelaterade grejer/problem, att en jämt mâste förklara sig för att en pluggar genus och att det minsann inte "bara handlar om kvinnor".
Dessutom har jag nu lärt mig mer om feminismens status i länder som Tjeckien, Kenia och Marocko men även i Sverige. Svenska staten har främjat ett jämlikt samhälle i flera decennier, därför finns det sâ mânga genusvetenskapliga institutioner runt om i landet. Och fastän Sverige är en bra bit ifrân att verkligen vara jämlikt, verkar det vara en allmän värdering att det ska vara det.
Det ska bli spännande att se hur det gâr för F!. Hoppas de kommer in i riksdagen, det skulle sâ behövas!
 
/Selma
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback