Das Land der Dichter und Denker

Dessa tvâ snubbar är Goethe och Schiller, popstjärnor inom författarvärlden pâ sin tid
 
Sen jag har börjat skolan här har det varit ett himla snack om tyska författare, musiker och filosofer sâ att man känner sig riktigt stolt att vara tysk. I en kurs har vi pratat om Thomas Mann´s berättelse "döden i Venedig" i tvâ veckor nu, och fâtt lära oss om andra tyska författare och musiker som inspirerad honom, samt psykologen Sigmund Freud (som dock är österikare). I min kurs om den skotska bokens historia har vi börjat med bokens historia i allmänhet. Och boktrycket kommer ju ocksâ frân Tyskland (Guttenberg!!!), närmare sagt frân Mainz och omgivning. Sâ det var kul att höra min lärare nämna Mainz, Speyer och floden Mosel, som ligger sâ nära hem. Dessutom har Frankfurts bokmässa funnits sen 1475 och var jätteviktig för att fâ bokhandlen igâng pâ den tiden, och är fortfarande den största bokmässan i världen. Satt och sträckte pâ mig flera decimeter...tyskarna borde minsann lära sig att vara lite stoltare över sitt land!
/Selma
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback