skola vecka 1

Denna led passerar jag varje dag när jag gâr till universitetet.
 
Ännu en kväll ligger jag i sängen istället för att gâ ut pga. förkylning. Därför tänkte jag passa pâ att berätta om första veckans undervisning. Jag har tre kurser: jämförande litteraturvetenskap som fokuserar pâ "crossing borders" i olika former av texter, en kurs som handlar om tidig klassisk skotsk litteratur, och kursen "history of the scottish book", där vi fâr lära oss om bokens ursprung och utveckling, speciellt i Skottland.
Hittills gillar jag alla kurser, speciellt för att lärarna är sâ entusiastiska. En sak som jag reagerat pâ är att bâde läraren i jämförande och i skotsk litteratur poängterade att det är viktigt att vi tycker det är roligt att läsa böckerna, och att vi framför allt ska försöka att observera vilka känslor texterna utlöser. Samtidigt kommer analytiskt och kritiskt tänkande som ett andra steg. I Tyskland har detta inte framhävts som sâ viktigt.
En annan sak som är bra: bâde föreläsningar och seminarier varar i en timme, istället för 1 1/2 timme som i Tyskland. Jag tycker det är mycket effektivt för att 1 timme är lagom för att fokusera, medan man snabbt tappar trâden om man ska försöka koncentrera sig i 1 1/2 timme.
Här mâste man dock jobba mycket mer pâ egen hand och framför allt läsa mânga böcker till litteraturkurserna. Sâ det kommer jag att försöka ägna mig ât ikväll om jag orkar. Men först ska jag koka en ny kopp te!
 
/Selma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback