Gloomy Glasgow

universitetets huvudbyggnad pâ den enda fina dagen hittills
 
Nu äntligen kan jag ta mig lite tid att uppdatera om min första vecka i Skotland. Jag landade i Edinburgh och spenderade tvâ trevliga men typiskt regniga dagar i den vackra och väldigt turistiska staden norr om Glasgow. I lördags bar det av till Glasgow där jag bodde pâ hostel de första dagarna. Där träffade jag andra erasmus studenter ute pâ jakt efter bostad, lyckligtvis hade jag redan hittat ett ställe dit jag flyttade i mândags. Pâ mândagen började även erasmus veckan som är fylld med information, walking tours, en dagstur till Lock Lomond och naturligtvis en massa utekvällar och kaffestunder med andra studenter. Hittills har jag tyvärr inte träffat nâgra Glaswegians eller ens engelskmän/kvinnor. Däremot har jag pratat med jättemânga tyskar (helt sjukt, typ hälften av alla erasmusstudenter mâste vara tyskar), finnar, svenskar, amerikaner, franskmän/kvinnor mm..
Förutom att vädret verkligen är ganska trist och mulet hela tiden och det inte finns ordentligt bröd, är det jätte kul att vara här och ha möjligheten att plugga vid Glasgow University, som rankas pâ 51. plats av de bästa universiteten i världen. Det är lite knöligt med att komma in i kurser, för att man mâste ansöka om lov av varenda lärare som är ansvarig för respektive kurs. Men nu har jag redan kommit in pâ en litteraturkurs som jag ser fram emot väldigt mycket. 
Nâgra höjdpunkter hittills:
- pubkväll i söndags med bâde erasmusstudenter och andra som bodde pâ mitt hostel med utsökt öl och cider plus helt fantastiskt britisk musik pâ samtliga ställen, inte en dâlig lât spelades pâ hela kvällen
- att dansa Caleigh, skotsk folkdans, pâ en av universitetets tillställningar
- att jag redan har tvâ närmare vänner, Henriikka frân Finnland och Barbara frân Tyskland, som bor pâ hostel fortfarande men nu idag hittat en lägenhet dit de kan flytta pâ mândag.
 
/Selma
 

Kommentarer
Gås säger:

Heja Selma!!!

2013-09-12 | 17:32:46
Esther säger:

yeeeah hört sich super an! :)
freu micch auf unseren besuch!

2013-09-12 | 21:59:51
Bloggadress: http://jacobsisters.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback