helgens böcker



Denna bok lânade jag pâ biblioteket igâr. Gud vad rolig den är att läsa:-)
Längst bak är det en lâng intervju med Colin Firth som jag har stor användning för.
Man fâr ocksâ se bilder pâ skâdespelarna. Mary är snygg i verkligheten och Lady Chatherine de Bourgh ser jättetrevlig ut.

Igâr började jag även läsa Siri Husvedt´s nya The summer without men. Den handlar om poeten Mia, 55,  vars man lämnar henne för en 20 âr yngre tjej. Sâ hon bestämmer sej för att âka till sin hemstad och spendera sommaren med sin mamma, hennes kompisar och sin syster, men utan MÄN.
Den här dikten skriver Mia alldeles i början:

Loss
A known absence.
If you did know it,
it would be nothing,
which it is, of course,
a nothing of another kind,
as acutely felt as a blister,
but a tumult, too,
in the region of the heart and lungs,
an emptiness with a name: You.

Väldigt enkelt men vackert tycker jag.

Men den boken läser jag säckert ut väldigt snart, sâ jag har beställt lite böcker via nätet. Der Erhabene av Longius är en teoretisk text om literaturgenren. Den mâste jag läsa inför ett muntligt prov i literatur.
Dessutom har jag köpt en samling av Jane Austen´s kortare historier och brevromaner. Det känns som om jag behöver lite mer av hennes underbara sprâk just nu:-)

/Selma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback